Pomáháme učitelům lépe využívat technologie ve výuce i v další práci.
Podporujeme vzájemné učení se, spolupráci, sdílení zkušeností, nápadů, inspirací.
Vytváříme síť GEG skupin, které pořádají vzdělávací a komunitní AKCE pro učitele z okolí nebo online.

středa 8. ledna 2014

14.1.2014 - GEG Učte s námi, GEG Děčín: Tablet v rukou učitele

Zveme vás na další online seminář, tentokrát s názvem “Tablet v rukou učitele aneb Učitel ve spárech tabletu”. Koná se v úterý 14.1.2014 ve 20h.

Přímý přenos můžete sledovat:
Akci připravily skupiny GEG Učte s námi a GEG Děčín, vysíláním vás provede Jitka Rambousková.


Setkáte se s pěti učiteli z různých škol. Předvedou aplikace, které jim pomáhají při práci ve škole. Část webináře věnujeme aplikacím pro tablety s Androidem, druhou část iPadům.
Využití tabletů se systémem Android vám představí Lidka Kovaříková a Martin Lána, tablety iPad ukáží Petra Boháčková, Iva Jelínková a Slávek Hora.

Proč tito učitelé používají tablety? Jak se tablety dostaly do jejich školy? Jaké možnosti vnášejí do výuky? A co na webináři uvidíte?

Martin
“Jmenuji se Martin Lána, učím na ZŠ a MŠ Děčín IV, Máchovo nám. 688/11 (“Máchovce”). Vzhledem k tomu, že působím na této škole také jako zástupce, vyučuji dnes již jen informatiku (kromě ní jsou mé aprobace ještě zeměpis a tělesná výchova).
K tabletům jsem se dostal v roce 2012. Můj první tablet byl s OS Android. I když jsem měl možnost si postupně vyzkoušet i další tablety (iPad i s OS Windows), zůstal jsem u Androidu. Je to možná ovlivněno sympatií k Open Source a OS Linux.
Tablet mě jako zařízení velmi nadchl svou komplexností. V podstatě jsem se těšil, až se něco podobného objeví. Mít po ruce neustále fotoaparát, kameru, záznamník, zápisník, kreslítko, prezentační nástroj… Zařízení, na které mohu mluvit česky a ono najde na internetu to, co jsem se právě zeptal, je prostě velmi zajímavé.
Líbí se mi i jeho pohodlné a intuitivní ovládání, se kterým se velmi snadno naučíte zacházet. Mám osobně vyzkoušeno v praxi, že i ti, pro které byl např. počítač složitějším zařízením, s tabletem neměli větší problém. Díky tomu se toto zařízení může stát opravdu osobním zařízením učitele. Pedagog ho může využívat během školního dne a nosit si tak své prostředí pohodlně sebou. Těším se, až bude třídní kniha na tabletu například formou zasedacího pořádku - zelení přítomni, červení chybí. Učitel může fotit, točit a okamžitě po připojení k projektoru snadno ihned prezentovat. Obratem může také pohodlně sdílet libovolný materiál, získat zpětnou vazbu…
Naše škola se vydala nejdříve cestou přípravy učitelského sboru a postupně pak větší integrací osobních zařízení do běžné výuky. V rámci projektu Metodik se naše škola tomuto tématu věnuje právě z pohledu učitele. K tabletům, které mají někteří naši učitelé (a zapůjčeným tabletům), jsme pořídili 15 ks 7' tabletů, které využíváme při ukázkových náslechových hodinách s tablety, ale hlavně je v současné době zapůjčujeme učitelům ostatních ZŠ, kteří se účastní e-learningových kurzů (věnujících se mobilním technologiím ve výuce Aj, Čj, M, Z, D a Ch), které připravili naši učitelé. Naši pedagogové si také vyzkoušeli navrhnout vlastní aplikaci pro jejich výuku, kterou jim poté za společné konzultace a testování programují programátoři (např. Alien pizza).
O čem budu na webináři povídat já: Já dnes nejčastěji tablet (a potažmo svůj přerostlý mobilní telefon) používám pro svou běžnou učitelskou práci. Aplikace Keep mi nahradila většinu zápisků a záznamů informací, které se na mne během dne hrnou. Prostě pustím a mluvím - informace se přepíše a zároveň se zaznamená jako audio. Já pak přidám barvu dle důležitosti (občas si takhle poznamenávám v hodinách i nápady, úkoly, známky...).
Aplikace Pinterest - pro mě jednoznačně skvělá věc. Bleskový nápadovník (hodiny, suplování, akce...), záznamy a schraňování prací (portfólia). Velmi často si fotím v hodině tabuli, na kterou během hodiny kreslím a zapisuji. Potom vím kde přesně jsem posledně skončil.
SimpleMind, MindBoard - mám velmi rád myšlenkové mapy (MM). Informatiku vyučujeme u nás bez učebnic, proto je velmi nutné si zaznamenat, co jsem probral, co budu chtít brát příště… a k tomu se mi MM výborně osvědčují. Rozbalující se výklad, pochopení souvislostí, na co navazuji, co rozšiřuji. Hodnocení prací, hodnocení skupin a jednotlivců.
Jinak tablet také způsobil, že jsme přešli od Bakalářů ke Škole on-line.

Slávek
“Jmenuji se Bohuslav Hora a učím v Základní škole Planá nad Lužicí, okres Tábor dějepis a informatiku.
Rozhodli jsme se, že si místo interaktivních tabulí koupíme skutečně nějaké interaktivní pomůcky. Volba padla na tablety - zařízení, která také fotí, natáčí, připojí se k internetu, zprostředkují nám výukové aplikace. Zkoušeli jsme různé systémy, nakonec jsme si vybrali iPady od firmy Apple.
Pokud ve škole zavádíme nějaké nové metody výuky nebo nové pomůcky, soustředíme se na vzdělávání učitelského sboru. Vytvořili jsme tedy učební skupinu pěti učitelů, kteří měli zájem využívat iPad ve výuce, a začali jsme se od sebe vzájemně učit, zkoumat, experimentovat. Samotným by nám to nešlo tak rychle, pomáhají nám kontakty se členy různých komunit. Asi nejvýraznější je pak aktivita komunity GEG Učte s námi a i-SEN.
Osobně jsem tablet využíval ve škole již dříve. Do školy jsme si koupili tablet se systémem Android, sám jsem si pak koupil vlastní iPad. Žáky ten jeden iPad hodně oslovil, pracovali jsme i s tím jedním v hodinách dějepisu na různých projektech v různých aplikacích. Zařadit pak do hodin větší množství iPadů nebyl problém. V současné době používáme 24 žákovských iPadů a 7 učitelských.
Chtěl bych se podělit o ukázku využití vzdálené plochy serveru v aplikaci Remote D.. Mohu pracovat odkudkoliv, kde je připojení k internetu. Protože zároveň ve škole pracuji jako zástupce ředitele, je tedy jasné, že musím často řešit naléhavé záležitosti provozu školy, pracovně nemusím být zrovna v budově, v místě, ale např. na seminářích, kde se snažíme s kolegyní Petrou Boháčkovou předat naše zkušenosti a nápady podobně naladěným kolegům učitelům.
Žáky i mě uchvátila jednoduchost, s jakou lze v aplikaci Book Creator tvořit výukové materiály. Tvořím je já a žáci s knihami jen pracují, nebo je tvoří přímo žáci. Upevňují si tak poznatky z oblasti historie, cvičí si práci se zdroji, jejich výběr, porovnávání a citace. Výhodou je i to, že vytvořené knihy můžeme použít k opakování - sdílíme je mezi sebou na webových stránkách školy v různých formátech. Taková pomůcka slouží také žákům, kteří se z nejrůznějších důvodů nemohou účastnit výuky.
Prostě a jednoduše: snažíme se smysluplně využít moderní technologie ke vzdělávání. Nehrajeme jen hry, ale na nějakou občas také dojde, zvláště při oblíbeném zájmovém útvaru Učíme se s iPadem.”

Petra
“Jmenuji se Petra Boháčková, učím na Základní škole Dr. Edvarda Beneše v Praze 9 - Čakovicích. Vyučuji fyziku a angličtinu na druhém stupni.
S iPadem jsem se poprvé setkala asi před dvěma lety. Měla jsem možnost si vyzkoušet, jak se s ním pracuje. a měla jsem možnost sledovat, jak iPady využívají lidé učitelé a rodiče sdružení okolo komunity i-Sen.
Využití iPadu v hodinách mě velmi zaujalo. Nejen širokou nabídkou vzdělávacích aplikací, ale i tím, že se jednoduše dá využít k velmi kreativní žákovské práci.
Před tím, než jsme iPady do školy zakoupili, jsme měli možnost si je na jeden týden vypůjčit od firmy 24U.
V současnosti máme ve škole 32 ipadů, jejichž správu mám na starosti. Nebudu zastírat, že to je náročné na čas. A proto bych ráda hlavně učitelům, kteří se do takové správy pustí, alespoň trochu jejich práci ulehčila a podělila se s nimi prostřednictvím tohoto článku/webináře o své zkušenosti. V tomto krátkém čase se zmíním o dvou aplikacích, které uživatele upozorní na slevy aplikací, mohou sledovat, zda u aplikace došlo k nějaké aktualizaci apod.
Kromě toho bych ráda ukázala jednu (z celé řady aplikací), které mohou učiteli pomoci nahradit tradiční učitelský notes.”

Iva a Lenka
Iva Jelínková a Lenka Říhová pracují ve Speciální základní škole v Poděbradech a zastupují v tomto semináři speciální vzdělávání. Iva živě a Lenka v zákulisí webináře.
“Tablety, konkrétně iPady, jsme pro oblast speciálního školství objevili počátkem roku 2011 a od první chvíle jsme věděli, že to bude pro naši školu hodně zajímavé. Během uplynulých tří let jsme zjistili, že jsme se spletli. Neplatí to jen pro naši školu a není to jen zajímavé. iPady si razí cestu do speciálních škol a zařízení po celé ČR a bez nadsázky: jejich využívání znamená důležitý mezník ve způsobu vzdělávání dětí se speciálními potřebami.
Velký zájem ostatních (nejen speciálních) pedagogů a rodičů dětí s postižením o práci s iPady nás postupně dovedl k pořádání akreditovaných kurzů, ve kterých se snažíme zprostředkovat své zkušenosti. V průběhu dvou let prošlo našimi šesti specializovanými kurzy více než 1000 osob nejen z ČR, ale také ze Slovenska, Polska a Maďarska. Zároveň jsme založili neformální komunitu i-Sen, která prostřednictvím webových stránek sdílí informace o využívání iPadů a spojuje lidi, které toto téma zajímá.
Hlavních důvodů, které mluví ve prospěch iPadů ve speciálním školství, je několik: určitě intuitivní a jednoduché ovládání, které je pro naše žáky důležité, ohromné množství aplikací, možnost využít iPad jako komunikátor pro nemluvící děti a také možnost usnadnění a zpřístupnění i pro lidi s opravdu těžkými handicapy. Právě možnost přizpůsobení iPadu konkrétním dětem a jejich potřebám bude prvním tématem našeho vstupu pro tento seminář. S tím souvisí také speciální pomůcky, jako jsou držáky, obaly a stylusy.
Důležitým tématem je i přizpůsobení aplikací a možnost vkládat vlastní obsah. To bychom rádi předvedli prostřednictvím aplikace Bitsboard, kterou ocení nejen pedagogové speciální, ale také ti, kteří pracují s dětmi s dysporuchami. Závěr naší prezentace bude patřit ukázce spolupráce školy a rodiny při efektivním využívání iPadů.”

Lidka
"Jmenuji se Ludmila Kovaříková a učím na základní škole ve Vranovicích zejména český a anglický jazyk. Lákají mě různé technologické novinky, a proto jsem vyzkoušela i tablet. Díky němu můžu objevovat nové možnosti, jak žákům umožnit vstřebávání učivo. Ráda bych pak přesvědčila ostatní pedagogy i děti, že tablet není jen hračka, ale i pomůcka v každodenním životě.
Naše škola nemůže poskytnout každému žáku svůj tablet. Proto poskytuji dětem svůj Android, díky kterému mohu různým skupinám zadávat různou práci. Jedná se zejména o slabší děti, které si mohou procvičit základní učivo pomocí zábavněji se tvářících aplikací. Nejvíce používám aplikace, které pracují s tzv. flashcards, např. English Flashcards a Quizlet. V literární výchově učím děti číst ze čteček nainstalovaných na tabletu. Jednodušší pravopis si procvičujeme pomocí českých aplikací. A protože můj syn chodí do 4. třídy, přidala jsem jednu aplikaci do matematiky."