Pomáháme učitelům lépe využívat technologie ve výuce i v další práci.
Podporujeme vzájemné učení se, spolupráci, sdílení zkušeností, nápadů, inspirací.
Vytváříme síť GEG skupin, které pořádají vzdělávací a komunitní AKCE pro učitele z okolí nebo online.

pondělí 21. března 2016

GEG FM: Testování není (jenom) ověřování - ohlédnutí



Jak vznikl GEG FM? Pravdou je, že zcela neformální “pivní klub”, kde jsme probírali spolupráci, metodiku, komunitu a technologie, jsme měli už nějakou dobu. O oficiálním zastřešení jsem neuvažovali … do GEGfestu v Brně ;-). Bylo velmi motivující potkat komunitu plnou inspirujících, zajímavých lidí a nápadů … bez nutnosti upsat se konkrétní firmě. (On to ten Google dělá dobře, nepožaduje propagování svých služeb, asi ví, že pokud se chcete věnovat moderním technologiím ve vzdělávání, stejně se mu nevyhnete.) Tak jsme vykopli GEG FM - GEG, který moderní technologie zajímají pouze jako prostředek k dosažení výukových cílů.

První veřejná akce našeho GEGu proběhla 9. února a zaměřila se na testování v “běžné” výuce. Testování u nás nemá na růžích ustláno. Jak jsme se shodli napříč účastníky - testování, tak jak je u nás celorepublikově prezentováno, je docela neštěstí. Maturitní, přijímací a podobné celostátní testy nejsou zrovna tím, co by bylo hodno obdivu a následování.

Přesto se domníváme, že se testy dají použít i v běžné výuce - tak jsme to prezentovali ne jenom my učitelé, ale přizvali jsme si i žákyni, aby ukázala pohled z druhé strany. Což bylo hodně zajímavé, přestože jsme to s ní neprobírali předem (a trochu trnuli, co z toho vyplyne). Výsledek byl super. Vhodně nás doplnila a i z reakcí ostatních účastníků vyplynulo, že to bylo příjemné zpestření.

Na setkání, které bylo z velké části diskusí, jsme si řekli k čemu a jak se dají testy použít. Nejdůležitější je si uvědomit, že testy nejsou všespásné - jak bylo řečeno výše. Stanovme si cíl a pokud pro jeho naplnění můžeme využít testy - super. Ověřování je jasným kandidátem, ale rozhodně ne jediným - testy se dají použít i pro procvičování, upevňování učiva a pro respektování individuálního žákovského přístupu. Při velkém počtu otázek je není třeba před žáky tajit - ale dát jim příležitost zlepšit se opakováním a procvičováním. Psychologickým problémem pro učitele může být, že hodnocení žáků pak nemusí odpovídat Gaussovu rozdělení, ale snaze žáků.

Co závěrem? Založení GEGu prozatím plní naše představy. Setkali jsme se se spoustou zajímavých a inspirujících lidí. Čerpáme jejich energii a nápady a snad i něco vracíme ;-) Díky GEGu se nám podařilo rozšířit náš “diskusní” kroužek a věříme, že obohacování na společných akcích bude pokračovat. Jo a zjistili jsme, že vůbec není špatné pozvat na takové akce žáky - nastaví sice zrcadlo, ale když víte co chcete a děláte to pořádně, tak není špatné se do něj podívat.

Libor Olbrich, GEG FM